Tuesday, December 30, 2008

kertas putih or kertas hitam?



salam.. =)

sebuah analogi..

ambik sehelai kertas putih.. 2 helai.. yang baru ek.

satu biar je putih..

yang lagi satu.. titik dengan marker hitam sampai jadi banyak, pastu conteng dengan marker kaler hitam sampai hilang kaler putih.. macam kertas hitam...jadi gelap pekat sangat2.. pastu ambik pen hitam..

eh, ambik.. bukan suruh baca je la.. isk, isk..

mula2, tulis kat kertas putih, pastu tulis kat kertas hitam..
ilang kaler putih
ermm.. tulis kat kertas tue.. tulis apa ye?..

tulislah..

"Suka melambatkan sembahyang".

ataupun apa2 perkara yang membawa kepada dosa.. atau kita sendiri buat.. terpulanglah ye.

tengok dua2 kertas.. eh, kenapa yang putih nampak jelas. yang hitam x nampak? pelik jugak.. macam x ada apa2 je.. kan? kalau yang putih, mesti nampak walaupun terconteng sikit je..

=)


itulah perumpaan kita.. yang putih, atau hitam..

perumpamaan apa? perumpamaan hati dan iman..

Hati kita bila suci, bersih.. bercahaya.. bila terbuat dosa sikit je.. pasti terasa.. tersedar, dan kita nampak dosa tu.. kan?..

tapi, kalau hati kita.. yang putih tu kita buat dosa.. sampai ada banyak titik hitam.. dan last sekali jadi gelap.. kita x akan perasan jika kita buat dosa. macam kertas tadi. Kita x akan rasa macam ada yang x kena. X akan rasa x sedap hati, X akan rasa pelik, takut. Sebab, kita dah x nampak dosa tu.. kan?

"Kebaikan itu akhlak yang baik, dan dosa itu ialah apa yang bergetar di hatimu, dan kamu benci bila ia dilihat oleh orang lain"

jadi..

3 comments:

Geebah said...
This comment has been removed by the author.
ifah said...

huhu...metoi2...ana kna guna clorox untuk putihkan blek hati ana...

aku bukan aku said...

jadi..

ada penyakit..
ada ubatnya kan?

ubat hati nak satu!

*kongsi2 ye..
=)